Een van onze doelstellingen is om onderwerpen die Hoensbroek aangaan op de politieke agenda worden geplaatst en behandeld om zo tot verbeteringen te kunnen komen. Het middel om dit te doen is het stellen van vragen, zogenaamde artikel 35 vragen.
Op deze pagina staan de onderwerpen waar wij vragen over hebben gesteld en wanneer.
27 maart 2023 Vraag gesteld voor update omwonenden LOMA huis
Onlangs heeft Partij Hoensbroeks Belang de vraag gesteld aan het
college voor een update voor omwonenden van het LOMA huis, middels een buurtinformatiebrief. Deze is de afgelopen dagen thuisbezorgd.
Waarom is er nog steeds geen optimaal bereik over de gehele gemeente? Dit in verband met ons aller veiligheid.
Gevraagd is of het bekend was dat er meer klachten waren en wat men hieraan gaat doen.
Vragen inzake mondkapjes voor verenigingen die niet genoeg middelen hebben om deze zelf aan te schaffen.
Vragen over hoe een en ander is geregeld en hoe kan het worden verbeterd?
Vervolgvragen inzake voormalige basisschool de Voegesjtang.
Vragen naar stand van zaken voormalige basisschool de Voegelsjtang en over het voormalig brandweerterrein in de Nieuwstraat.
Vragen over nieuwbouwwijk Overbroek te Nieuw-Lotbroek Hoensbroek inzake de regenwaterbekkens en de rioolproblematiek. (is ondertussen hersteld).
Vragen met betrekking tot update status Loma-huis te Hoensbroek.
Vragen over financiering/subsidie Busplus en toekomst Butting Inn.
Vragen over de Gasexplosie in de Harmoniestraat te Hoensbroek.
Kritische vragen gesteld over het proces m.b.t. Otterveurdt en over de toekomst van het personeel
Vervolgvragen inzake herstructurering Slak-Horst.
Vragen over de herstructureringsplannen Slak-Horst,
Vragen inzake overlast Hoofdstraat te Hoensbroek in relatie tot de kamerverhuurproblematiek. Gevraagd om een overleg met bewoners te voeren.
Vragen inzake overlast in de Montfortstraat te Hoensbroek.
Vraag naar de huidige kosten van deze voormalige basisschool en de toekomstplannen met het gebouw.
vragen inzake bestemming van de flats (sloop)? en over de overlast naar aanleiding van een brief van bewoners. Tevens informatie gevraagd: hoeveel flats zijn verhuurd aan Op Mezelf?
Vragen over Geluidsoverlast Afzuig (airco) installatie BMV de Aldenhof
Samen met CDA vragen gesteld over de toename van afval bij milieuperrons. Voorstel aanpak toe te passen van mobiele camera's net als in Sittard-Geleen en Maastricht.
Is het mogelijk om de informatie die nu als bijlage in Via Heerlen in De Limburger staat te verplaatsen naar het gratis huis aan huis blad "hallo" dat iedereen gratis krijgt?
Antwoord: dit gaat men niet doen omdat dit geen alternatief is voor heel Heerlen. Met VIA bereikt men meer inwoners dan et de Hallo mogelijk is. Wel blijft men op zoek naar betere alternatieven voor het informeren van de inwoners.
Navraag stand van zaken betreffende het Eldershoes.
Antwoord: het onderzoek is verricht en wordt verwerkt eind april komt er een besluit.
NB. 1 mei 2020 publicatie in Limburger zie onder PHB in de media; het Eldershoes mag blijven in Gebrook.
met name de constructie om afscheid te nemen en de daarbij behorende kosten en aangegane verplichtingen riepen vragen op.
Antwoord: kosten waren tot op dat moment 11.776,40 euro ex BTV voor de werving van de concerncontroller.
Subsidie verstrekking van alle verenigingen en subsidie van gemeente Heerlen. Een totaaloverzicht opgevraagd.
Met name vragen over de clustering (uitbreiding naar 80 appartementen) van de doelgroep in 1 wijk in Hoensbroek nav bericht uit het buurtblad van stichting Buurtbeheer Maria-Gewanden.
Antwoord: er zijn geen klachten bekend bij politie of gemeente. Er zijn wel contacten op buurtniveau om e.e.a. te monitoren. Er is overleg geweest met de voorzitters van de buurtverenigingen. Zij geven aan dat er geen klachten bekend zijn. Men gaat wel in overleg met Woonpunt over de clustering want hierover was de gemeente niet geinformeerd.
Informatie over pand Burgemeester Kessenstraat 1 te Hoensbroek. Wie is de eigenaar en stand van zaken?
Parkeer/verkeersproblemen bij Sportpark De Dem gelegen aan de Demstraat te Hoensbroek. Vragen over de telling die is uitgevoerd.
Infoavond door gemeente Heerlen over invulling Aldenhofpark. Onze vragen hadden betrekking op de opvolging van afspraken. O.a. zijn er notulen gemaakt over deze avond?
Baanbrekend werk, buurthulp. Vragen informatief waarvoor zijn buurthulpen precies bestemd.
Verkeersveiligheid, Wingerdweg te Hoensbroek. Het betrof de gedemonteerde verkeersdrempel die had geleid tot een onveilige situatie, zijn nu vervangen door 2 straatjuweeltjes.
Zorg in en om het oude raadhuis te Hoensbroek naar aanleiding van een krantenartikel (dit ging over subsidie)
Voortgangsvragen gesteld over MFC te Hoensbroek
Multifunctioneel Centrum Lotbroek en eigenaarschap; vragen gesteld over wat gebeurt na 1 juli 2018 en de toekomstige rol van maatschappelijke voorziening BMV
Geïnformeerd naar stand van zaken Lomahuis te Hoensbroek
Toekomst woningen Horstplein en omgeving van de zogenaamde "De Slak" te Hoensbroek.
Naar aanleiding van een flyer die verspreid is door de woonstichting hebben wij vragen gesteld over wat precies de bedoeling is en de toekomst van deze woningen.
Wij hebben vragen gesteld omdat wij willen weten welke metingen en registraties zijn gedaan in Heerlen en welke straten in de top 10 staan van de wethouder. Waarbij wij met name willen weten wat de metingen en registraties zijn van de Ridderhoenstraat te Hoensbroek en de Kasteellaan te Meezenbroek.
Wij hadden tijdens de raadsvergadering op 31 mei een motie ingediend met als onderwerp verkeersremmende maatregelen te treffen. Na toezegging van de wethouder dat hij in gesprek zal gaan met de bewoners van genoemde straten is de motie ingetrokken.
Middels formele vragen controleren wij of de gesprekken hebben plaatsgevonden daar wij het belangrijk vinden om dit soort punten op te volgen.
Meerdere malen is gevraagd naar de paaltjes bij de begraafplaats aan de St.Jansstraat te Hoensbroek. Na mails aan Wethouder en projectleider zijn er 2 stuks geplaatst en de andere 2 niet. Dit zou in bestelling zijn. Daar dit erg lang duurt hebben wij formeel vragen gesteld over de voortgang.
Omdat dhr. Meyer (SP) in de raadsvergadering van 16 jan. jl. vroeg of wij wel wisten dat er de laatste 4 tot 8 jaar 40 miljoen is geïnvesteerd en of wij wisten waaruit deze investeringen bestaan hebben wij hierover vragen gesteld. Wij willen graag precies weten waarin dit bedrag precies is geïnvesteerd. En omdat we volledig willen zijn hebben we gevraagd om alle investeringen in Hoensbroek vanaf 1982 inzichtelijk te maken. Dit omdat volgens ons sprake is van achterstallig onderhoud en we dit voor eens en altijd eens duidelijk willen maken.
15/2/17 kregen wij antwoord op deze vragenbussen 2009 en 2017 is 47,6 miljoen euro geïnvesteerd in Aanpak Akerstraat Noord/Oman en aankoop panden Heisterberg, Herinrichting omgeving De Schutse, AZC-school, Mgr. Hanssenschool, Kouvenderstraat, Markt-Hoofdstraat, Gebrookerplein, Amstenraderweg, Aldenhofpark, Nieuwstraat, Aankoop en sloop Heemestate, BMV-Aldenhof, BMV-Hoensbroek Zuid, Hart voor Hoensbroek, Lijnprojecten sociaal-veilig, Uitrol methode Gebrookerbos, Micro-initiatieven CorioGlana. Verder wordt er inde renovatie en uitbreiding St. Jan nog 18 miljoen geïnvesteerd bovenop de eerder genoemde 47,6 miljoen. Het financieel systeem gaat niet verder terug dan 2006 en er wordt niet geregistreerd per stadsdeel waardoor het niet mogelijk is een overzicht over de periode van 1982 tot heden te geven. Maar er is van 1982 tot 2009 afgerond 20,9 miljoen geïnvesteerd in renovatie BMV De Vlieger en BMW Mariarade, Nieuwbouw Broekland en bibliotheek, Otterveurdt (verbouwingen en extra investeringen) en Sporthal In de Biesen.
In oktober hebben wij vragen gesteld over de tijdelijke camerabewaking bij BMW Aldenhof in de zomervakantie. Wij wilden dit graag definitief hebben omdat dit vernielingen voorkomt.
GOED NIEUWS: men is het ermee eens dat dit geregeld moet worden. Er is voldoende budget beschikbaar en men gaat nu over tot de aanschaf van een adequate permanente camerabewaking ter bescherming van het gebouw. ( dit besluit staat in de raadsinformatiebrief d.d. 30/11/2016 voor degenen die het hele besluit willen nalezen op de site van de gemeente Heerlen)
Diverse vragen gesteld over de kwaliteit van het werk waaronder: waarom zijn niet dezelfde breedte bij de dopsluitbanden gebruikt en functioneert de waterpartij wel goed?
De waterpartij is als kunst bedoeld en de meningen daarover kunnen zeer verdeeld zijn. Uitleg van de kunstenaar zelf:
“Het waterkunstwerk heeft een symbolische werking namelijk dat alles veranderlijk is.
Het waterkunstwerk op het vernieuwde Gebrookerplein is gemaakt van hardsteen. Door de gevarieerde hoogte van de motieven ontstaan er onvoorspelbare water kanaaltjes. Zo ontstaan er
droge en natte delen op de steen. Het spel van nat en droog, donker en licht zal elke keer anders zijn. Water is onvoorspelbaar en zoekt de makkelijkste weg. Wind en andere factoren
zorgen daarom voor een gevarieerd beeld. Spelende kinderen op het kunstwerk zullen met hun spel ook de loop van het water gaan beïnvloeden.”
Er zullen geen aanpassingen worden uitgevoerd daar de waterpartij goed functioneert.
Op zondag 12 juni jl. zijn diverse winkels huizen onder water komen te staan, kelder liepen vol. M.n. door werkzaamheden in de verlengde Weustenraedtstraat was er overlast in de Kouvenderstraat. Dit was niet de eerste keer. Winkeliers hebben het al moeilijk en dit is weer een extra tegenslag. Dit was reden voor PHB om kritisch vragen te stellen over wat men bereid is te doen om deze problemen te voorkomen en de winkeliers te helpen.
Let op ondernemers kunnen dus op internet een formulier vinden om de gemeente aansprakelijk te stellen voor de schade!!!
Bij schrijven van 2 september 2014 is aan de commissie ruimtelijke ordening medegedeeld dat gelet op de slechte onderhoudstoestand van het pand de gemeente een handhavingprocedure is gestart en dat de eigenaar gesommeerd is om voor 3 september 2014 een plan van aanpak te overleggen. Hieraan hebben de eigenaren voldaan en het plan van aanpak is door ons beoordeeld en akkoord bevonden. Wij zullen nauwgezet controleren of dit plan van aanpak wordt uitgevoerd. Op 4 februari 2015 hebben wij de Commissie Ruimtelijk Ontwikkeling geïnformeerd over de voortgang. Conform het plan van aanpak zal het houtwerk aan de boeiborden en da bakgoot bedekking op korte termijn hersteld worden. Het plan van aanpak meld verder dat al het overige houtwerk aan de buitenkant in mei 2016 wordt hersteld en dat het pand in juli 2016 wordt geverfd. PHB informeerde op 1 mei 2016 naar de stand van zaken bij de griffie. Wij volgen de beloofde acties goed op.
Partij Hoensbroeks Belang stelt voor dat de plastic zakken waar plastic afval in zit voortaan aan de lantaarnpalen kan worden gehangen alvorens deze worden opgehaald. Daarvoor moeten speciale ophangklemmen worden bevestigd aan de lantaarnpalen. Dit systeem functioneert in enkele plaatsen in het land al naar behoren. Volgens PHB is gebleken dat de aangeboden plastic zakken waar vaak ook nog etensresten in aanwezig zijn en daardoor ongenode dieren aan trekt en de zakken vervolgens openscheuren, ook rollen vaak de plasticzakken bij wind over de straten en stoepen nu worden deze willekeurig aangeboden dat zeker de schoonheidsprijs niet verdiend, dit geeft een rommelig en smerige aanblik en dat is dat is niet wat inwoners willen. Wij stellen niet alleen vragen maar zoeken ook naar praktische oplossingen!
Vraag 1.
Bent U bereid om deze inzamel methode te onderzoeken en eventueel in de gemeente Heerlen in te voeren? Zo nee, waarom niet?
Antwoord.
Wij zijn reeds bekend met deze inzamel methode. Wij passen deze inzamel methode al toe bij enkele hoogbouwcomplexen, bijvoorbeeld de flats aan de Peter Schunckstraat en Weijenbergstraat. Bij deze complexen waren aanhoudende problemen met het aanbieden van plastic afval.
Wij hebben niet de intentie om deze methode in heel Heerlen toe te passen. De problemen met opengetrokken zakken c.q. wegwaaien van zakken zijn naar onze mening minimaal en wegen niet op tegen de investering van naar schatting minimaal € 150.000,-. Het wegwaaien van zakken kan worden voorkomen door zakken aan elkaar te binden en zo vol mogelijk te maken. Wij vragen hiervoor aandacht in de afvalwijzer van Rd4 die huishoudens ieder jaar ontvangen. Bovendien kunnen uitsteeksels aan palen gevaarlijk zijn voor bijvoorbeeld spelende kinderen en vergroten deze het risico op verwondingen.
Er is er ook nog geen duidelijkheid over de vergoeding die wij als gemeente ontvangen voor ingezameld plastic na 2019. In afwachting hiervan zijn wij niet van plan om (grote) investeringen te doen.
Men wil diverse maatregelen nemen maar had geen overleg gevoerd met de ondernemers en de aangrenzende gemeente Brunssum. Hierover hebben wij kritische vragen gesteld met als doel een betere aanpak waarbij alle betrokken partijen ook daadwerkelijk betrokken worden bij de aanpak.
Vragen over een grote groep jongeren grotendeels 18 jaar en ouder die voor veel overlast zorgen. Met name de vraag wat gaat men ondernemen? en aanvullend vragen over handhaving in breder perspectief.
Constatering dat het niet is wat er van werd verwacht. Gevraagd wordt wat men gaat doen zodat de snelheid onder de 30 km per uur blijft.
Het betrof vragen voor de raadsvergadering over het mogelijke dominoeffect van het coffeeshopbeleid. Met name wat de consequenties zijn voor ons van de acties in Maastricht en Sittard-Geleen.